mars 10, 2006

E.A.K : Dra åt helvete!

Har du fått allt du pekar på? Har din uppväxt varit finkulturell? Har du spelat golf, tennis och squasch? Ser du ner på en icke-intellektuell? Har du ärvt aktier från farmor och farfar? Har du lärt dig att äta utan at smaska? Har du druckit te ur små glasmuggar? Skryter du om din skidresa i Alperna?

Då kan du dra åt helvete
du kan dra åt helvete

Har du seglat med far i skärgården? Har du gått med mor till konstmuseet? Har du smugsupit i gillesstugan? Har du kommit in på Handelshögskolan?

SVAR: Nepp - tror inte det va. Tennis har jag spelat några gånger på en överväxt gammal tennisplan, nån gång har jag spelat squasch - skitkul! Golf har jag också testat - småtrevligt. Ja vafan icke-intellektuell arbetarklass har rasistiska och obehagla åsikter - fy fan! Farfar var en fattig prost utan ägodelar (dvs. proletär bland proletärerna) och farmor hemmafru tror jag (de dog typ 15 år innan jag föddes..). Nej varför ska man äta om man inte kan smaska? Te ur glas, vilken jädra hädelse - stora muggar ska det vara! Klart jag skryter om mina resor i Alperna. Seglat med farsan och pappas kompis Leif som är snickare i Vänern. Konstmuseet+mor=falskt. Nej. Handelshögskolan är ett ställe för snobbar som Ali Esbati, vi revolutionärer läser i Lund!

SLUTSATS:
Kapitalistklass:6 rätt
Arbetarklass: 8 rätt
=> Mellanskikt / Övre arbetarklass? Äh vafan - mellanklass va?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Du borde hålla isär Weber och Marx. Enligt Marx finns bara två klasser, arbetare och kapitalister. Den rikare delen av arbetarklassen kan då kallas mellanskikt. Medelklass (som är ett weberianskt begrepp) förutsätter att det finns tre klasser, och det förstår ju vilken marxist som helst att så är det inte :)

Undrar hur många borgarpoäng man får av att läsa så många böcker att man kan skriva en sådan här kommentar???

Victor Ståhl sa...

Jag tycket ändå att jag skiljer mellan den marxistiska och den weberianska definitionen av klass. Du har helt rätt att Marx ser två olika klasser i samhället. Men även mellanskikt finns som begrepp.

Det sista stycket problematiserar klassbegreppet. Är jag mellanskikt eller medelklass?

Påverkar bara positionen i den materiella postionen i produktionen eller behöver man väga in andra faktorer?

Victor Ståhl sa...

Bara att inse att det finns klasser kvar i dagens samhälle ger iofs arbetarpoäng!:)

Anonym sa...

Jag tycker att det är bra att man problematiserar klassbegreppet, men å andra sidan är väldigt många vänstermänniskor inte så väl bevandrade i de olika klassbegreppen. Detta är problematiskt att föra teoretiska diskusioner med dessa förutsättningar.

Detta om huruvida bara positionen i produktionen är avgörande för klasstillhörigheten eller om andra faktorer bör vägas in är ett bra exempel på just detta. Väger man in andra faktorer hamnar man ju hos Weber och Bourdieau.

Tyvärr behöver nog saker som detta klargöras innan man börjar problematisera klassbegreppet, men du ska ändå ha en eloge för utbildningsinsatsen i ditt inlägg!

Anonym sa...

Ett klart bevis på att olika klassteorier behöver diskuteras mer är att jag inte ens kan stava till Bourdieu:)

Victor Ståhl sa...

Man kanske kan vara lite halvpragmatisk och säga att klasspostionen främst beror på positionen i produktionen? Sen kan andra faktorer också påverka.

Har för mig att det fanns en ganska vettig modell där en axel (t.ex. x-axeln)betonar positionen i den materiella produktionen och en axel (y-axeln) som betonar makt som inte kan kopplas till en kapitalistisk produktionsprocess. Exempel är gymnasielärare som har stort inflytande över sitt eget arbete och över eleverna men ingen speciell makt vad gäller varuproduktionen i samhället. Läraren kan på så sätt anses ha mer "social" makt i samhället som t.ex. en industriarbetare men inte speciellt mycket mer i lön.

Sen måste jag erkänna att jag inte är speciellt kunnig i sociologi..