september 07, 2006

Småföretag och utsugning

Det puttenuttas en hel del med småföretag. Det sägs om varje soloföretag anställer en person så utrotas arbetslösheten. Småföretagarna är goda entreprenörer och ser till vad marxister kallar bruksvärdet - alltså det som konsumenterna anser vara nyttigt och så. Och det är såklart sant, alla företag måste anpassa sig till vad konsumenterna efterfrågar. Men i verklgheten måste de skapa vinster åt ägarna och agera på ett konkurrensmässigt sätt för att inte slås ut från marknaden.

Ett exempel är när en anonym person anländer till en mindre anonym pub (Harrys) i Linköping. Eftersom de inte är ute efter att tillfredsställa konsumenternas eller samhällets behov så tar de emot en "överförfriskad" gäst och tar ut 80 kr i inträde av den personen. Sen strax efteråt följer en av vakterna den personer bakvägen ut från krogen och slänger ut den personen.

En vanlig kommentar: Varför nekar de honom inte bara inträde om han har ett par bjär under bältet? Ett rimligt svar är att de lever i en kapitalistisk värld där de tjänar på att handla som de gör. Företaget handlar helt rationellt utifrån sin situation.

Min fråga är således: Är privat företagande bra för konsumenterna?Är det en rimligt ekonomiskt system? Kan man motverka sådana effekter genom små reformer inom systemet, eller måste det förändras i grunden?

2 kommentarer:

Björn Brändewall sa...

Man kan bygga på historien: Om den anonyme personen är lika rationell som företaget, så har denna erfarenhet lärt honom att 1) inte dricka så mycket att han löper risk att sparkas ut, eller 2) dissa den där taskiga puben och snacka skit om den för sina vänner.

Resultatet blir antingen att han håller sig så pass måttligt nykter att han kan ha kul på puben, ELLER att puben förlorar kunder och får ta sig en funderare om de har råd att dra på sig ett så dåligt rykte. Marknadsekonomi in action! Rätt använd så tar den fram det bästa hos folk.

Victor Ståhl sa...

Jo. Du har förstås dina poänger. Min idee´ var att spetsa till saker och ting. Du tar upp konsumentmakts betydelse. Visst jag håller med. Mer makt till konsumenterna! Men problemet är företag drivs med drivkraften att göra vinst (det måste de för att inte slås ut från marknaden). I mån av utrymme kan företagen vara "seriösa". MEn det ger dem också negativa incitament att diskriminera folk efter promillehalt. Och det måste de också göra. De måste göra vinst (enligt ett marknadsekonomiskt produktionssystem).

Sen kan man snacka skit om den "elaka" företagaren. Men det funkar inte fullständigt i praktiken. Alla pubar konkurrerar på en marknad och agerar för att inte slås ut från den.

Jag tycker inte att diskrimera folk efter promillehalt, hudfärg eller sexualitet är en speciellt trevlig sida hos många pubar. Javisst är (den kapitalistiska) marknadsekonomin bra!Njaee..