januari 31, 2006

Valfrihet, CSN, medborgarlön och morotsodlare

Ibland känns saker och ting bara jobbigt. Man ska välja försäkringsbolag. Egentligen vill man inte byta, men de gillar tyvärr att höja priserna, så man blir man väl tvungen. Man ska placera pengar. Vanliga konton ger ju inte speciellt mycket ränta. Men sätt in dom på JAK-banken säger nån som odlar sina egna morötter. Javisst, det är ju trevligt och vackert, men vad gör det om lilla jag sparar utan ränta medan alla andra sparar med ränta på borgeliga banker (iofs är den väl försumbar).

Justdet, så var det vanliga med CSN - Gå dit och fylla i ett papper, vänta i en trekvart i kön. Ibland känns medborgarlön jädrigt soft och bra. Då försvinner massa pappersbyråkrater, vilket e jättebra. Eller är det verkligen det? Då får jag ju ännu svårare att få jobb i framtiden!

Hursomhelst har jag en lösning på allt detta: Låt någon upplyst despot eller sossepamp bestämma vilka privatförsäkringar man ska ha och bort med den borgeliga valfriheten. Medborgarlön bör vidare se till så att alla har möjlighet att uppfylla sina grundläggande behov!











Mer makt till Den stora Ledaren!

6 kommentarer:

Linus sa...

Jag ställer mig nog något tveksam. Mer makt till mig möjligtvis. Men det är nog tyvärr inte aktuellt...

Victor Ståhl sa...

Jo, det är ju trevligt att kunna välja elleverantör, telefonbolag, skola och sånt..

Linus sa...

Jag tänkte ju mer på det där med "mer makt till Den Store Ledaren". Är däremot helt med på att krossa valfriheten.

Victor Ståhl sa...

Jo, det med "Den stora Ledaren" var mer för att vara lite lustig. Jag håller med, mer makt åt folket! Mer makt till folket på så sätt att de får större inflytande i samhället, men kanske inte mer makt åt individen. Individens frihet bör till stora delar begränsas, men individen ska ha frihet att sätta upp regler för folks "individuella frihet".

Linus sa...

Idag kom det papper om avtalspension. De vill visst att jag ska välja var mina pengar ska ta vägen. Jag vill ju bara ha pension! Är det konstigt att man blir förbannad?

Jag tycker att individen ska ha mer makt över det som är relevant. Dit räknar jag knappast val av telefonbolag. Jag ser mycket hellre ett stort gemensamt ägt telefonbolag. Det skulle dessutom vara mycket mer samhällsekonomiskt effektivt.

Victor Ståhl sa...

Håller med dig, Televerket var bättre än som Telia fungerar idag, tjänar pengar (typ högsta priserna) på att folk är godtrogna och lojala med hur Televerket fungerade förr.

Pensionspengarna bör väl investeras så att de leder till att uppfylla (demokratiskt förankrade) samhälleliga mål, inte som idag då alla individer ska maximera sin egen rikedom genom att spekulera på börsen.

Tror vi vet var vi har varandra (iallafall var jag har dig). Mer makt till vanligt folk och mindre styrning via marknader (som etisk konsumtion a la Kravmärkt/Rättvisemärkt). Vissa saker som makt över sitt eget arbete och över den samhälleliga produktionen. Sen kan man disskutera vartifrån makten ska utgå ifrån, vilka som ska ha makt. Ska arbetsplatsen, kommunen, staten, en nordisk federation eller rentav EU (hemsk tanke!)ha mest makt? Ingen självklart val anser jag. Vissa saker lämpar sig till statliga beslut och i vissa fall ska kunna beslutas på lägre nivå.