december 22, 2005

Kapitalistisk jul eller alternativ jul?

Lyssnade på P3 häromdagen. Ganska bra radiokanal, men det känns som vi behöver fler BRA, kvalitativa och heterogena alternativ att välja på, alltså inte fler homogena reklamkanaler (gärna mindre av dem).

Hursomhelst ringde en kille in till radiokanalen. Han tyckte inte så mycket om julen som den ser ut idag. Dessutom tyckte han bland annat att julen är alltför inriktad mot kärnfamiljen och att den även är överkommersialiserad.

Personen föreslog att man skulle ha en sorts gala (precis som Nobelfesten fast annorlunda)för de hemläsa där alla sveriges hemlösa kunde äta ett klöss julbord, få möjlighet till ett värdigt boende, möjlighet till friskvård etc. under tre dagar under jul. Personerna skulle också skjutsas från alla landets ändar till en central belägenplats.

Fett bra alternativ tyckler jag! Inför galan och skrota den kapitalistiska julen! Själv ska jag fira en såndär halft meningslös kärnfamiljjul, blir väl halvtråkigt som vanligt. Och läsning ur Julevangeliet. Självklart är nästan all mat till för köttisar och släktingarna kommer självklart fråga varför jag är gräsätare.

En liknande gala som den jag nämner ovan fanns faktiskt på 60-talet. Mamma och pappa bodde i Uppsala då. Istället för att åka hem över julen så stannade de i Uppsala och serverade mat och umgicks med ensamma personer, hemlösa etc. Vår generation är bra på att snacka lite halvabstrakt om arbetarklassens frigörelse och solidaritet, men hur ofta omsätter vi det till handling?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Bra tanke. Jag funderar själv på att ha en anorlunda jul och hjälpa de hämlösa eller nåt.
Ju en sak till det heter "hasta la victoria siempre" victoria i ett ord alltså. tack för mig

Anonym sa...

Hej, jag har försökt söka upp ställen i Stockholm där man firar alternativ jul, jag har hört att man kan vara där för att hjälpa till! Har du någon koll på vilka organisationer som ordnar något sådant? Tack

Victor Ståhl sa...

I Stockholm firas faktiskt någon sorts alternativ jul (Fatimaunionen - Fredligt arbete till insikt om medmänskligt ansvar) den 24-26 december. Medverkar gör bl.a Statsmissionen (http://www.stadsmissionen.se/?articleID=957) och andra organisationer, främst kyrkliga.

Kolla även http://notbuying.blogspot.com/2007/12/tema-jul-alternativ-jul.html

Själv blir det traditionellt julfirande, förutom att jag jobbar på dagen 24-26 december. Men man borde göra något för andra inte bara snacka om det..:)